Blogg
Stefan Polzer
En blogg av Stefan Polzer om musik och skivor

USA Roadtrip 2015 – Dag 11 & 12

Promenaden, eller scary walk som man kan kalla den, som jag tog igår torsdag morgon gör jag gärna inte om. Medan resten av familjen packade ihop gick jag till Hertz för att hämta ut en ny hyrbil. Det var vägen dit som fick hjärtat att pumpa på lite extra, vissa delar var vad jag i alla fall skulle kalla för ett ghetto. Stora gäng som stod och hängde och öppet dealade, prostituerade och utslagna som låg eller satt både här och var. Glad var jag när jag väl satt i bilen, stolt var jag också när jag helt utan GPS rattade genom San Franciscos trafik fram till vårt hotell.
Först styrde vi mot Golden Gate Bridge, väl värt ett besök – vacker, stor och majestätisk är den. Sen vände vi söderut på Highway 1, efter ett par timmar stannade vi i Half Moon Bay och åkte ner till hamnen och parkerade vid en på måfå vald restaurang. Bingo, det visade sig även vara ett lokalt bryggeri som hette just Half Moon Bay Brewery! Det blev en underbart somrig och välsmakande IPA till en minst lika god krabbsoppa. Vidare längs havskanten och till Carmel, i denna societetsstad bor bland andra Clint Eastwood, han var under en period även borgmästare i staden. Kvällen avslutades med en promenad i den mycket pittoreska och lite sagolika stan samt med ett besök på en italiensk restaurang.

Idag började vi med att åka tio minuter bort till Monterey för ett besök på akvariet där som klassas som nummer ett i världen. Väl värt pengarna, akvarietankarna är helt enorma och fyllda med hajar, gigantiska tonfiskar och en massa annat. Det och maneterna och havsuttrarna vann, helt fantastisk och vi besökte de avdelningarna mer än en gång. Monterey Bay som området heter var mycket mysigt och innan avfärd tog vi en lunch på Monterey Bay Brewing Company. Snabbt stopp efter det för att fylla bensintanken för att sen rulla vidare längs Highway 1. Sträckan mellan Monterey och San Luis Obispo är den absolut häftigaste och vackraste, jag vet inte hur många stopp vi gjorde längs denna knappt trettio mil långa sträcka. Men det häftigaste stoppet var i alla fall vid San Simeon där man på stranden kunde titta på sjöelefanter, så enormt stora och coola, en del väger hela två ton. Här fanns även sjölejon och havsuttrar, ett helt underbart ställe. Nu befinner vi oss mitt i vindistriktet och i staden Lompoc, har precis ätit och klockan är lite efter tio på kvällen och jag känner att John Blund är i antågande.