Blogg
Stefan Polzer
En blogg av Stefan Polzer om musik och skivor

USA Roadtrip 2015 – Dag 9 & 10

Tisdag morgon, vaknar upp i San Franciscos centrala delar, bara något stenkast från Union Square. Efter frukost traskar vi iväg, vädret är härligt, inte så mycket dis som det kan vara och ganska varmt. I vindarna är det dock svalt, typiskt väder för Bay Area.

Första stopp är Isotope Comic Book Store, Viktor är den som handlar. Vi går vidare på Haight Street och snart befinner vi oss i Haight-Ashbury, klassisk hippiemark och det känns nästan som om inget förändrats sedan slutet av 60-talet! Det kryllar av uteliggare, övervintrade hippies (unga som gamla), hundar och på det en hel del rätt knasiga människor. Droger förekommer här ganska öppet och det ligger en rökig söt doft i luften lite här och var. Många av husen är dock renoverade och unga hipsters på karriärstegen tar över mer och mer.

Skivaffärerna är många, den första jag handlar i är Recycled Records, den andra är Rasputin som har tre affärer i stan. Efter det dags för lunch, det blev indiskt, gott. Så, äntligen dags för skivbesök deluxe på Amoeba, en skivaffär nästan lika stor som Coop i Enköping. Jag fick behärska mig och hålla nere mitt besök till cirka två timmar. Resultatet blev sexton LP-skivor, en del av dem var för mig riktiga fynd.

Vi gick sen vidare i området och vi passerade idel kända adresser där artister som Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jefferson Airplane och många andra bodde för snart femtio år sedan, häftigt. Vi gick sedan in en bit i Golden Gate Park och vi gjorde även ett besök på The Conservatory of Flowers, skönt och avstressande. Efter det vinkade vi in en taxi som tog oss ner till Fisherman’s Wharf. Torrt i strupen och första bästa bar, The Pub, fick sig ett besök och en Apocalypse IPA från 10 Barrell Brewery rann ner med stor njutning. Vi vandrade längs med pirerna, vi och alla andra turister, på Pir 39 stannade vi på Swiss Louise för middag. Jag åt en red snapper, en fisk jag inte ätit tidigare, mycket bra var den, fräsch och den riktigt smälte i munnen. En kortare promenad efter det och vi var rejält trötta, taxi hem till hotellet och god natt.

Onsdagen började med en liten men välbehövlig sovmorgon och sen frukost innan vi promenerade bort till området runt Union Square. Tjejerna skulle handla kläder så vi splittrade på oss. Vi grabbar besökte ytterligare en Rasputin skivbutik och besökte även ett serietidningsmuseum. Vi möttes sen upp för lunch, det blev ett besök på Sushi Boat. Efter det tog vi den klassiska spårvagnen (cable car) från Union, vi hoppade av i närheten av Lombard Street. Det var en mödosam vandring upp, men klart värt det då det verkligen är en häftig gata. Ni vet den där som går sick sack ner för backen i full blomsterprakt.

Då vi var i närheten av Fisherman’s Wharf så gjorde vi ännu ett besök. Men först en vätskepaus, för mig blev det en Orange Wheat från Hangar 24 Brewey, satt bra efter den promenaden.

Efter några stopp i diverse butiker gick vi och tittade på de vilda sjölejonen som låg och solade på bryggorna nere vid pir 39. Mycket underhållande djur och vi blev kvar där ett bra tag. Vi tog beslutet att spara på krafterna och tog därför en taxi uppför backarna tillbaka till Union Square. Trevlig taxichaufför, vi pratade klassisk hårdrock hela vägen. Dags för kvällsmat, vi styrde kosan upp på åttonde våningen i Macys-varuhuset och till klassiska The Cheesecake Factory. Maten var inte alls tokig, men ljudvolymen var på tok för hög. Efter lite mer shopping och en kort promenad till hotellet skriver jag detta medan resten av familjen gör sig i ordning för natten.

Imorgon lämnar vi San Francisco..