Blogg
Magnus Bromark

Lite gnäll skadar väl inte!?

Jag har precis läst en artikel skriven av en av mina favoriter, Christina Stielli. Den har ingen direkt koppling till privatekonomi, men är enligt mig så bra att jag bara måste dela den med er. I artikeln tar kloka och trevliga Christina upp ämnet ”Gnäll på jobbet”.

Vad är gnäll?

Enligt en undersökning är gnäll på jobbet = ”svepande kritik utan tydlig mottagare eller kritik riktad mot enskilda kollegor bakom ryggen på dem”. Dessutom saknas konstruktivitet som kan lösa problemet. Gnället verkar geografiskt vara mest frekvent i personalutrymmen allmänt och speciellt vid kaffemaskinen.

Är gnäll farligt?

Det finns forskning som visar att gnäll är skadligt på flera sätt:

  • Det höjer vår stressnivå, eftersom vi gör kroppen och hjärnan uppmärksam på något negativt.
  • Genom att gnäll gör att vi ältar utan att komma till en lösning leder detta till ett ökat kortisolpåslag som kan göra oss sjuka.
  • Det stjäl tid och energi till att till exempel lösa problem.

Sammantaget kan man alltså hitta rent skadliga konsekvenser av gnäll.

Var kommer gnället ifrån, vad är skälen?

Enligt forskning finns en rad orsaker till att gnälla:

  1. Jag vill ha egen uppmärksamhet.
  2. Jag vill ta bort eget ansvar.
  3. Jag vill göra någon avundsjuk.
  4. Jag vill ha mer makt
  5. Jag vill ursäkta en dålig insats.

Vad kan göras?

Som arbetsgivare är det viktigt att bromsa gnället och jobba för att skapa en konstruktiv dialog. Kanske införa gnällfria zoner, eller ta bort kaffemaskinen? 🙂  Som anställd är det viktigt att ta ditt eget ansvar för hur du pratar om saker och vilka samtal du ger näring till. Kom ihåg att gnället faktiskt är farligt både för dig och dina kollegor! Det är kanske detta som ska vara ditt mentala nyårslöfte!!

Tack Christina för ett underbart uppslag. Jag vet i varje fall vad som blir mitt löfte!!
Magnus

Senaste inläggen.