Blogg
Jessika Roswall

Kollektivtrafikresenärer får ökade rättigheter

Riksdagsdebatt den 3 dec 2015

I fredags ringde min syster, hon var fast i Stockholm. Tågen gick inte och hennes barn var på olika aktiviteter och behövde hämtas. Det var tågkaos, denna gång på grund av oväder. Det är inte rimligt att skylla på SJ för stormen Helga, men i en pendlares vardag händer det lite för ofta att det strular och jag ska erkänna att min kropp eller hjärna när jag ser inställda tåg på Tågtavlan reagera med ilska och frustration. När jag väl får information om varför det är försening eller inställda tåg, brukar det lugna sig för mig, men då vill jag ju gärna veta hur jag ska bete mig för att komma till jobbet eller som i fredags hade min syster velat ha information hur hon skulle kunna komma hem och hämta sina barn eller vilken ersättning hon hade rätt till för att ta sig hem på egen hand. Information saknas alltför ofta och det är då frustrationen byggs upp igen. Tyvärr tror jag känner alltför många igen sig i detta och därför känns det viktigt att berätta om den nya lag som kommer att gälla från den 1 april nästa år. Lagen kommer att heta ”Lag om kollektivtrafikresenärers rättigheter”. Denna nya lag tvingar transportören oavsett om det gäller tåg, buss, spårväg eller tunnelbana, att bland annat ge resenärerna information om förseningar och alternativa resvägar och om rätt till ersättning eller vilken rätt man har till exempelvis ersättning för taxi för att kunna hämta sina barn eller komma till arbetet.

Denna nya lag debatterade jag och några andra i riksdagen i torsdags, dagen före det stora tågkaos som delvis fortgått hela helgen. Jag kan inte påstå att den nya lagen hade hjälpt min syster att komma hem mycket tidigare än hon nu gjorde. Men jag vill hävda att den nya lagen kommer att ge henne och alla andra kollektivresenärer dels samma rätt till ersättning vid förseningar (idag har lika transportörer olika sorters resegarantier) dels bättre reseinformation. Båda sakerna är av oss pendlare efterlängtade.

Förlagen i korthet:
-ge resenären rätt till reseinformation, bl a om de trafiktjönster som en transportör erbjuder och om störningar i trafiken,
-Innehåller bestämmelser om resenärers rätt till ersättning vid förseningar som är längre än 20 minuter,
-Ger en resenär som har köpt en biljett som gäller för en viss tidsperiod rätten att få pengarna tillbaka, om transportörens trafikutbud ändras efter köpet och ändringen är av väsentlig betydelse för resenären.

Länk till debatten

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter–beslut/Debatter-och-beslut-om-forslag/Arendedebatter/?did=H301CU9

Senaste inläggen.
Nudging 21 Apr
Nytt utskott 30 Mar
#doldreklam 22 Jan