Blogg
Gamingtemplet
En till Bloggar.eposten.se Webbplatser webbplats

BioWare-hatet (En överblick)

Mass Effect: Andromeda släpptes i början av året, och av reaktionerna att döma var det inte ett spel, utan snarare ett kemiskt vapen släppt över ett barnsjukhus. Hatet bara haglade. Som vanligt satt jag mest här med ena ögonbrynet höjt och undrade vad fan det är med folk.

Är du över huvudtaget insatt i spelbranschen och dess tillhörande community skulle jag bli genuint förvånad om du inte hade upptäckt BioWare-hatet som pågår, och som har pågått sedan Mass Effect 3. Jag tror verkligen inte att det är någon sorts blind fanboyism som får mig att tycka att det är fullkomligt oresonligt. Folk tycks sitta och vänta på studions nästa släpp med köttyxorna redo, darrande av förväntan att få hacka det i bitar. De zoomar in på varenda liten svaghet de får syn på, och blåser upp den helt ur proportion.
Ett exempel är ansiktsanimationerna i Andromeda. Missförstå mig inte; de är ett gruskorn i ögat. Det som stör mig är att folk beter sig som om det snarare handlade om ett långsvärd i pannloben. Det har klagats non-stop sedan release, och varenda internetforum och kommentarsfält relaterat till spelet har svämmat över med bitterhet, memes och parodiseringar. Andra spel med samma problem (där det stundtals är ännu värre) som exempelvis Life is Strange ser inte ens en hundradel av denna respons.

Dragon Age: Inquisition fick liknande, negativa reaktioner från gamingvärlden, och jag har länge funderat på exakt vad som är källan till detta snudd på maniska antagoniserande av BioWare. Jag beslutade mig för att titta närmare på det, och här är de skäl jag har kunnat hitta…

Slutet av Mass Effect 3

Den här är faktiskt förståelig, även om det (likt allt annat i det här fallet) har fått utstå orimliga nivåer av hat i sammanhanget.
Den ursprungliga Mass Effect-trilogin var prisad världen över, och framförallt den andra delen räknas ofta som ett av de bästa spelen som någonsin gjorts. Något som skiljde serien från sina konkurrenter (och som efteråt har efterapats av många giganter i branschen, däribland CD Projekt Red) är systemet där ens val, handlingar och till och med utseende på huvudpersonen importeras till spelets uppföljare. Detta gör att ens gärningar i galaxen får tydliga konsekvenser, om inte direkt så i alla fall i nästa spel. Det var ett genialt drag som gjorde att galaxen kändes ännu mer levande och verklig.
Många förväntade sig, med rätta, att alla dessa val skulle ha en gigantisk inverkan på trilogins slut. Det vi istället fick var två (eller, beroende på hur du spelade, tre) vägar att gå, som alla ledde till liknande slutsekvenser med annorlunda färger. Detta orsakade meme:s som exempelvis ”After hundreds of hours of gameplay: ”What flavor of ice cream do you want?”
Tillsammans med denna ganska lättsamma reaktion kom också en lavin av vrede, som var så pass stark att BioWare till och med släppte ett uppdaterat slut kallat Extended Cut, helt gratis, som la på någon halvtimme med utförliga förklaringar i den sista pratstunden med den virtuella intelligensen The Catalyst, videos och stillbilder som visade konsekvenserna av spelarnas handlingar, och ett objektivt bättre avslut än den märkliga cliffhangern som funnits där tidigare. Med andra ord: ett uppdaterat slut som la till allt som spelarna hade efterfrågat. Jag var nöjd. Hatarna var det inte. De avskydde fortfarande slutet, och BioWare, med varenda cell i sina kroppar. Varför? Ingen aning.

From Ashes

En till förståelig anledning, även om jag känner att hatet här riktas åt fel håll.
”From Ashes” är titeln på den första expansionen till Mass Effect 3. Den introducerar en ny karaktär, Javik, som är en prothean. Protheans är en urgammal alien-typ som är, som alla Mass Effect-fans förmodligen håller med om, jävligt viktiga. Att en prothean introducerades i en DLC istället för själva spelet var enligt de flesta tillräckligt illa, men något som var ännu värre var att DLC:n i fråga släpptes samma dag som spelet. Med andra ord såldes inte From Ashes separat på grund av tidsbrist, utan för att håva in lite extra pengar på något som hade alla möjligheter att vara i det färdiga spelet från början.
Ilska på grund av detta är helt klart rättfärdigat. Dock skulle jag säga att ilskan inte nödvändigtvis borde riktas mot BioWare, utan mot EA. Och jag var alltid förvånad över att inte fler tänkte likadant. Electronic Arts är spelbranschens välkända, pengagiriga skurk, medan BioWare alltid haft ryktet som passionerade berättare. Vem den skyldige är till detta lömska drag känns mer eller mindre genomskinligt, no?

Att BioWare över huvudtaget beblandar sig med EA och allt vad det innebär är en helt annan fråga.

Motstånd mot en (troligtvis imaginär) SJW-agenda

Denna retar gallfeber på mig, mestadels för att den är så otroligt löjlig men samtidigt så utbredd.
BioWare har, sedan en obestämd tid tillbaka, varit stämplade som en SJW-studio. För er som inte är medvetna om vad denna term innebär, är en SJW (”Social justice warrior”) någon som gör allt vad hen kan för att samla ”godhetspoäng”, och vars beteende präglas av politisk korrekthet. Termen är, som ni säkert inser, nedsättande. Nu för tiden tenderar den också att kastas runt av alt right-personer om exakt allt och alla som inte håller med dem.
Vad har BioWare gjort för att förtjäna denna stämpel? Inte mycket, vad jag kan se. De inkluderar homo- och transsexuella karaktärer i sina spel, och… Ja, det var väl det.
Ett tidigt exempel var när den homosexuella piloten Steve Cortez introducerades i Mass Effect 3, och ilskna reaktioner väcktes online. En kommentar jag minns tydligt var ”Varför måste BioWare tvinga på oss homosexualitet?”
Ett minst sagt märkligt tankesätt. Med den logiken har varenda studio i spelhistorien tvingat heterosexualitet på gay-spelarna? Det är uppenbarligen inget annat än illa dold homofobi. Detta uttalande skulle dock förmodligen få samma människor att stämpla mig som en ”SJW” och avfärda allt jag säger, så det är inte lätt att föra en sansad diskussion med dem om ämnet.
Oavsett vad är det en otroligt barnslig attityd, och att det är tillräckligt för att få så många att avsky studion med en brinnande passion säger (i alla fall i min mening) mer om hatarna än om BioWare själva.

Grupptryck

Detta är den sista faktoren, som haft en mindre snöbollseffekt och blivit alltmer tydlig under senare år. Det är helt enkelt trendigt och poppis att tycka illa om BioWare just nu. Ibland känns det som att hälften av personerna som hatar studion inte ens själva är säkra på varför de gör det, utan snarare verkar vara ute efter likes och att följa strömmen. Väldigt svårt att respektera.


Överlag finner jag detta BioWare-hat oerhört irriterande, och tycker att det är beklagligt att en så skicklig studio som gett mig (och så många andra) mer än bara bra spel, utan snarare minnen för livet, är tvungna att utstå det.

 

VAD HÄNDER ANNARS DÅ?

Vad jag spelar för tillfället:
Mass Effect: Andromeda
F-Zero X
Horizon: Zero Dawn
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Fallout 4
Uncharted 4

Senaste spelköpen:
Unravel
Hellblade: Senua’s Sacrifice
Fallout 2
The Night of the Rabbit

Dagens citat:
”It’s not what I would call a ‘branching story’, it’s more like a… log.”
-Yahtzee Croshaw angående illusionen om val och konsekvenser i Until Dawn

Senaste inläggen.