Blogg
Gamingtemplet
En till Bloggar.eposten.se Webbplatser webbplats

Minirecensioner: Firewatch, 35MM, Abzû och Shadow of Mordor

Firewatch
Utgivet: 2016
Utvecklare: Campo Santo
Genre: Äventyr
Betyg: 8/10

Firewatch 2

Jag erkänner: Konceptet ”En skogsvaktare går omkring och pratar med en annan person genom en walkie-talkie” lät inte som ett jättespännande koncept. Det lät faktiskt så pass ointressant att jag aldrig lyckades bygga upp någon egentlig hype inför Firewatch, och det dröjde länge innan jag gav spelet en chans (trots att det snabbt blev så omtalat och hyllat). Det som fick mig att till sist göra det var insikten att Dear Esther, ett spel som jag älskar, skulle kunna sammanfattas med ”En självmordsbenägen man går omkring på en öde ö”. Sammanfattningar ger ju inte alltid en rättvis bild av spelet i fråga, och så var fallet även här.
Firewatch visade sig vara både vackert, charmigt, roligt, sorgligt och obehagligt, ofta allt på samma gång. Det som får det att fungera är de oerhört välskrivna dialogerna mellan de två huvudpersonerna; utan detta hade det utan tvekan fallit platt.
Jag vill inte avslöja alltför mycket om handlingen, då den är som bäst när man upptäcker den själv, men när eftertexterna började rulla klickade jag omedelbart upp min lista av de 50 bästa spelen genom tiderna för att inkludera Firewatch där. Det säger nog tillräckligt.

35MM
Utgivet: 2016
Utvecklare: Sergei Noskov
Genre: Äventyr/Skräck
Betyg: 6/10

35MM 1

35MM är en melankolisk historia om två män som vandrar igenom den övergivna, ryska landsbygden efter att världen gått under i en zombieepidemi. Spelet fullkomligt dryper av atmosfär, och hade säkert kunnat vara strålande om det finpolerats lite mer. Spelet utvecklades av en person, och det märks verkligen (även om det, under de omständigheterna, är klart godkänt).
Något som dock inte kan kritiseras tillräckligt är översättningen, som rent ut sagt är horribelt dålig. Samtalen som de två männen för är allt som oftast snudd på omöjliga att förstå, vilket gör mellansekvenserna – som verkligen försöker att berätta något för oss – till något man helst skulle vilja hoppa över helt och hållet. Och det är väldigt synd, med tanke på att 35MM uppenbarligen är tänkt att vara ett storydrivet spel.

Abzû
Utgivet: 2016
Utvecklare: Giant Squid Studios
Genre: Äventyr
Betyg: 7/10

Ett fantastiskt vackert undervattensäventyr, vars visuella storslagenhet och underbara musik väger upp det faktum att det är över väldigt fort och att det egentligen inte händer så värst mycket. Abzû bör ses som digital meditation mer än något annat. Flera gånger log jag från öra till öra tack vare hur fridfullt, avslappnande, och framförallt otroligt fint det är.
Vissa pussel (och jag använder ordet ”pussel” lättvindigt) känns dock onödiga och forcerade, och hamnar ofta ivägen för den nästan hypnotiserande havsresan.

Middle-earth: Shadow of Mordor
Utgivet: 2014
Utvecklare: Monolith Productions
Genre: Actionäventyr
Betyg: 6/10

Middle-Earth-Shadows-of-Mordor-Review-Screenshot-Wallpaper-Sneaky-Flower-Time

Shadow of Mordor är, tillsammans med det grovt underskattade The Third Age, det bästa Sagan om Ringen-baserade spelet någonsin. Fast det säger tyvärr inte så mycket, då de flesta speladapteringar av Tolkiens verk av någon anledning varit mediokra som bäst.
Det börjar mycket lovande, med en story som känns överraskande mörk. Snart visar det sig dock att handlingen är minst lika trist som den plågsamt generiska och torra huvudpersonen Talion. Istället är det i striderna och designen som spelet skiner. Även här finner jag dock klagomål. Designen kan jag inte klandra (det är verkligen som att kliva rakt in i en av filmerna), men striderna blir repetitiva alltför snabbt. I början är de underbara, med sin klara inspiration från Rocksteadys Arkham-serie, men då man märker att detta är vad minst 90% av hela spelet består av blir det lätt att tröttna. Kanske är jag inte rätt person att bedöma det, då hack’n’slash-typen av spel aldrig tilltalat mig det minsta.
Shadow of Mordor är absolut bra, men hade kunnat vara så mycket bättre. Allvarligt nu, hur lång tid ska det ta innan vi får ett open world-spel av Elder Scrolls-stuk i Midgård? Jag väntar och jag väntar.

Senaste inläggen.